Hvad lærer jeg ved at tage CLASI-uddannelsen?

CLASI-uddannelsen er udviklet efter mange års erfaring med Jean Ayres’ Sensory Integration og lægger vægt på optimale læringsmetoder og forskellige typer af indhold. Resultatet er et hybridprogram, som kombinerer selvstyret on-line undervisning med on-site undervisning med praktiske koncepter, der bedst implementeres gennem supervision og feedback.

På den måde får de deltagende terapeuter adgang til Best Practice på et solidt og evidensbaseret grundlag for at bruge sanseintegrationsteori og praksis inden for deres egen profession.

For at deltage skal du være enten ergo- eller fysioterapeut, og det er en fordel at have erfaring som terapeut, inden uddannelsen startes.

Link til tilmelding

Modul 1(online) gør deltagerne i stand til:

  • At opnå viden om neurovidenskabelig teori relateret til sanseintegrationsteorien
  • At opnå viden om kerneprincipper og koncepter inden for Ayres Sensory Integration®
  • At kunne beskrive de almindelige mønstre inden for sanseintegrationsvanskeligheder og forstå de neurale sammenhænge
  • At kunne beskrive de neurologiske strukturer og deres funktioner, der er involveret i sanseintegration
  • At kunne beskrive sammenhængen mellem sanseintegration og deltagelse i dagligdags aktiviteter og sociale sammenhænge
  • At kunne beskrive hvilken betydning en sanseintegrations-dysfunktion har i forhold til forskellige aspekter af aktivitetsudøvelse

Modul 1 er åbent for tilmelding med løbende kursusopstart

Modul 2 (online) og Modul 3 (on site) gør deltagerne i stand til:

  • At kunne udarbejde en undersøgelsesplan for en klient
  • At kunne udpege de undersøgelser, der er relevante for at kunne undersøge forskellige typer af ASI- mønstre
  • At kunne analysere de psykometriske styrker ved undersøgelserne
  • At kunne administrere EASI og SPM -undersøgelsesredskaberne korrekt
  • At kunne forstå de sanseintegrationsmønstre, der undersøges med sanserelaterede undersøgelser
  • At kunne selvstændigt udtænke kliniske observationer af sanseintegrationsmønstre, når standardiserede undersøgelsesredskaber ikke er tilgængelige
  • At kunne kompetent udføre kliniske observationer baseret på ASI
  • At kunne identificere om en undersøgelsesrapport opfylder standarden for de strukturelle elementer i ASI Intervention Fidelity Measure

Modul 2 er åbent for tilmelding med løbende kursusopstart
Modul 3 afholdes i Skanderborg d. 21-24. maj 2025

Modul 4 (online) gør deltagerne i stand til:

  • At kunne beskrive mønstre for sanseintegrationsfunktion og -dysfunktion
  • At kunne analysere og fortolke undersøgelsesresultater i forhold til mønstrene for SI-funktion og -dysfunktion
  • At kunne relatere data fra anvendte redskaber i forhold til individets vanskeligheder med aktivitetsudøvelse
  • At kunne identificere klientcentrerede mål og formål på baggrund af klientens udfordringer, som er knyttet til undersøgelsesresultater
  • At kunne udarbejde en interventionsplan baseret på undersøgelsesresultater
  • At kunne beskrive, hvordan, af hvem og hvor interventionen vil blive gennemført

Modul 4 er åbent for tilmelding fra oktober 2025

Modul 5 (online) og Modul 6 (onsite) gør deltagerne i stand til:

  • At kunne anvende klinisk ræsonnering til planlægning og implementering af intervention for personer med sanseintegrationsvanskeligheder eller -dysfunktion
  • At kunne forbinde hypotesen fra undersøgelsen med terapeutiske proksimale mål mod opnåelse af deltagelsesrelaterede resultater
  • At kunne bruge løbende undersøgelser i forbindelse med samarbejdet med klienten for at finjustere interventionen under behandlingen
  • At kunne navngive proceselementerne i ASI Intervention Fidelity Measure
  • At kunne beskrive, hvordan proceselementerne interagerer under en direkte interventionssession
  • At kunne forklare forholdet mellem de terapeutiske aktiviteter og faciliteringen af adaptive respons
  • At kunne forklare vigtigheden af klientens motivation og aktive involvering under interventionen
  • At kunne diskutere fordele og begrænsninger ved ASI-intervention med en bred vifte af diagnostiske grupper, aldre og typer af vanskeligheder
  • At kunne demonstrere, hvordan sensoriske strategier implementeres i forskellige kontekster, herunder hjemmet, skolen og samfundet

Modul 5 er åbent for tilmelding fra februar 2026
Modul 6 afholdes i Skanderborg i foråret 2026


Link til tilmelding